Være kortfattet!

Århundreder siden talte store højttalere ofte to timer og meget mere. Men i dag når lyd bytes på tv-nyheder er normen og alvorlige problemer er løst i en time på en tv-drama, publikum er mest interesseret i højttaler at får deres point på tværs i en kort periode. I en tale leveret til en kvinde i publikum, kommunikation, Patricia Ward Brash sagde, “Tv har bidraget til at skabe en utålmodig samfund, hvor publikum forventer os at gøre vores punkt, enkelt og hurtigt.”
I dag store højttalere er kendt for deres kortfattethed. Billy Graham, i en nylig by-dækkende kampagne i Cincinnati, talte omkring 20 minutter hver aften. Theodore Sørensen i sin bog, Kennedy, gav retningslinjer som præsident Kennedy udarbejdet indlæg. Ingen tale var mere end 20-30 minutter. Han spildte ingen ord og hans levering spildte ingen tid. Han brugte sjældent ord han betragtede fortærskede eller word fyldstoffer. Som Purdue skrev kommunikation professor og forsker Josh Boyd, “i fysik, power er defineret som arbejde divideret med tiden. Med andre ord producerer mere arbejde på kortere tid mere strøm. På samme måde er en højttaler besked mest magtfulde når han eller hun] kan levere en masse gode materiale i en kort tid.”
Her er retningslinjer for at gøre kortfattethed et vigtigt fundament i dit næste indlæg. Første, holde dine historier under to minutter i længde. Forbereder en historie, fortsætte med at stille spørgsmålet, “Hvordan kan jeg sige dette i kortere tid og med færre ord?” Script ud din historie og derefter søge at kondensere det. Der er et ordsprog i ved hjælp af humor: “jo længere historien den sjovere det hellere være.” Forbinder dette princip til historier i almindelighed, vi kan sige, “jo længere historien, mere indvirkning det havde bedre har.” For at sikre dine historier bo under to minutter, omfatter kun oplysninger, som besvarer spørgsmålene, “Hvem?” “Hvad?” “Hvornår?” “Hvor?” og “Hvorfor?” Hvis det ikke besvare et af disse spørgsmål, skal du lade det. Sørg for også at du har en følelse af retning i historien. Hver del af historien bør bevæge sig mod indgåelse i sind af lytteren. Lytteren skal altid føle du vil et sted i at udvikle din historie.
For det andet, når det er muligt, Følg ordsprog, “Mindre er bedre end mere.” Brug aldrig tre ord, når du kan sige det i to. Udelade klichéer, filler ord og fortærskede ord, såsom “Du ved,” “OK”, og “All right.” Udelade sætninger som “Lad mig være ærlig,” eller stump eller frank. Undgå “Med andre ord…” eller “sige det en anden måde…” Tale i korte sætninger, korte sætninger, og korte ord. Ordvalget bør straks klart for et publikum. Gøre det et mål at gøre hvert ord, have indflydelse i deres tale.
For det tredje ved længden af din tale ved at praktisere det. Aldrig overraskes af længden af dit indlæg. Aldrig sige til et publikum, “Jeg kører ud af tid, så jeg skal skynde sig langs.” Du bør vide på grund af din forberedelse og praksis af talen. For at gå et skridt videre, hvis du kender fristen på din tale er 20 minutter, stop et øjeblik kort; ikke gå overarbejde. Publikum vil sætte pris på din respekt for deres tid og vil tænke mere stærkt på du som taler derfor. Du bør aldrig blive overrasket over hvor lang tid det tager dig at holde en tale
Fjerde, lære at opdele dele af deres tale i tid segmenter. Lad os bruge en 20-minutters tale som et eksempel. Indførelse bør ikke være længere end 2½ minutter. Du kan få opmærksomheden og preview dit budskab lettere i at længden af tid. Undgå åbning med generaliseringer om vejret eller publikum. Lad publikum kender op foran, at hvert et ord du taler tæller. Tilbring størstedelen af din tid i kroppen af talen. Dette er hvor du foretager dine point og give støtte eller beviser for hvert punkt. De sidste to minutter bør være din Resumé og flytte til handling sætning. Nogle talere har en hård tid at afslutte. Når du siger vil du afslutte, gøre dette. Som en klog person sagde, “Ikke dawdle på målstregen af talen.”
En måde at holde talen kort er at have nogle punkter i kroppen af din tale — højst tre. Med et maksimum på tre punkter, vil du have selvdisciplin til at kondensere i stedet for at forstærke. Acceptere det faktum, du vil altid have mere materiale, end du kan dække, og at du vil kun omfatte materiale, der vedrører et af de to eller tre punkter, du planlægger at gøre med at organisere dit materiale. Forsøger at dække fire til seks punkter vil næsten altid gøre dig gå overarbejde i deres tale.
Nøglen til succes i tale ikke bare at have noget værd at sige, men også at sige det kort. Vi skal følge den engelsktalende aksiom, “Har en kraftfuld, fængslende åbning og en stærk, mindeværdige tæt, og sætte to af dem så tæt sammen som muligt.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *